En aften med Google

Så er vi lige kommet hjem efter en aften med Google. Som mange sikkert har opdaget, så lancerede de officielt deres Google Maps i Danmark. Det betyder nærmere bestemt, at man kan slå danske vejnavne op, søge på lokale virksomheder oma.

Google receptionGoogle kontaktede os for et par måneder siden, og spurgte om vi ikke ville levere indhold til deres “local search”. Det kunne vi selvfølgelig ikke takke nej til, så vi indgik fluks en aftale.

Der er intet økonomisk i den – Google får data (med geografisk informationer) og vi får (forhåbentligt) flere besøgende, og derved flere brugere og i sidste ende et bedre site for os alle.

Det er stadig i “beta”, og vi kan da se, at de ikke har været helt heldige med at implementere vores data hos dem. Det skal vi nu nok få styr på over de næste par uger, og så bliver det en rigtig god indgangsvinkel til vores site.
Du kan dog se et eksempel her.

Vi siger tak for en dejlig aften – der blev serveret drinks, dejlig mad og fri bar i Cafe Blanc.

Og så skal vi måske lige nævne, at én af deres fede features er at kunne se Google maps på mobilen – gå ind på http://www.google.com/gmm på din mobil telefon og prøv det ;)

Kasper, Mikkel og Jakob (Google)

Her står vi og hænger ud og drikker champagne. Nam.
Fra venstre er det: Kasper (mitkbh), Mikkel (mitkbh) og Jakob (Google)

About these ads

11 Kommentarer til En aften med Google

  1. Kasper siger:

    En lille guide til at komme frem til en side med mitKBH data, så som den Rasmus linker til:

    1. Gå ind på maps.google.com, vælg virksomheder og lav en søgning – fx. Sushi, København
    2. Scroll til bunden af søgeresultatet og vælg at se alle resultater for søgningen (dette er ikke nødvendigt for alle søgninger)
    3. Scroll til bunden af søgeresultatet og vælg “Se flere kortresultater fra internettet”
    4. Voila!

    Ikke helt gennemskueligt efter min mening.

    Anyhow – god aften og tak for det fantastiske billede, Rasmus :S.

  2. luckow siger:

    … og så var det for øvrigt ret sjovt (underligt/fedt) at se vores logo stå sammen med de andre partnere, som unægtelig er af en lidt anden kaliber end os…:

    Eniro, VisitDenmark, Wonderful Copenhagen, Berlingske Officin, Post Danmark og (lille) mitKBH :)

  3. friism siger:

    Det er ret cool, godt gået.

    Jeg vil dog gerne lige pointere at integrationen _ikke_ respekterer “Mine anmeldelser må godt vises i andre sammenhænge” fravalg. Og anmeldelser vises ikke kun i uddrag/citater.

    Michael

  4. Mikkel Sander siger:

    Hej Friism

    Du her helt ret. Det er vi også blevet opmærksom på og det er ikke så heldigt. Google har holdt deres kort (!) ret tæt til kroppen ift. hvordan det ville ende med at se ud. Så vi vidste ikke de ville bruge så meget, at det faktisk ikke længere ligner en søgemaskine, men en selvstændig service. Det tager vi op i nærmeste fremtid i gruppen.

    Mvh
    Mikkel
    mitKBH.dk

  5. luckow siger:

    Vi skal nok sørge for at der er kun kommer et udsnit af anmeldelsen over til Google.
    Dog har vi diskuteret “Mine anmeldelser må godt vises i andre sammenhænge” i fht. Google Maps (GM), og vi betragter altså GM som en del af Google søgemaskinen, og derfor vil alle anmeldelser i praksis kunne “risikere” at blive vist.
    Google finder nemlig også data på nettet og viser det herinde, og det kan vi ikke forhindre.

    Hvis du og andre ryger helt op i det røde felt over det, så skal vi selvfølgelig nok finde en løsning på dette – men jeg forventer nu at det er de færreste der bliver hidsige her :)

    Ellers sig til! We are not evil! :p

  6. friism siger:

    :-)

    Hehe, ingen risiko for overophedning her, men jeg synes nu alligevel at det er ret friskt af Google.

    Hvis man kigger på en side som denne:
    http://maps.google.dk/maps?f=l&hl=da&q=dieselhouse&near=K%C3%B8benhavn&ie=UTF8&mrt=kmlkmz&ll=55.68794,12.568188&spn=0.067058,0.160675&z=13&iwloc=A&om=1
    … så er min anmeldelde gengivet i sin helhed, uden at jeg (ikke engang mit brugernavn) er nævnt. Det mener jeg er en klokkeklar overskridelse af ShareAlike licensens “Attribution” paragraf.

    Interessant nok er der ikke reklamer på siden ovenfor, hvis der var det, ville nålen nok dirre et sted i det gule felt :-).

    Jeg ved sgu ikke…, som sagt synes jeg det er mega-fedt at i er lykkedes med det her, men anarkisten i mig holder ikke af at Google — uden at spørge — skal profitere på det jeg har skrevet.

    Michael

  7. luckow siger:

    @friism
    Super, men lad os endelig få en dialog om det. Jeg kan godt forstå dine bekymringer.
    Faktisk så er det resultat du har fundet ikke noget vi har sendt til Google.
    Det er til gengæld G selv har fundet via én af vores mange RSS feeds:
    http://www.mitkbh.dk/feeds.php?nodetype=5

    … og de RSS feeds kan jeg se, at vi faktisk ikke har brugernavnet med i. (Det kan vi jo selvfølgelig hurtigt få hvis det skal være).

    Så spørgsmålet er:
    1. Skal vi begrænse indholdet i de mange RSS feeds? (og hvad så hvis man kun skriver en kort anmeldelse?)
    2. Skal vi starte hver anmeldelse med “xxxxx skriver” i RSS feedsne?
    3. Begge dele?

    Eller er der nogle helt andre scenarier?

  8. friism siger:

    Jeg synes begge dine forslag er gode.

    Det forekommer at være meget normalt at kun uddrag gengives i RSS-feeds. For de “normale” (non-Google) brugere vil det betyde at flere klikker ind og læser anmeldelsen i sin helhed, hvilket vil øge chancen for at de får lyst til at kommentere/skrive deres egen anmeldelse. Det vil også give jer flere sidevisninger og forhåbentligt flere adwords-klik.

  9. Åh… stadigvæk tømmermænd…

  10. I øvrigt, ikke verdens bedste billede fra præsentationen, men man kan da stadigvæk skimte at der er tale om MitKBH :)

  11. [...] kom vi endelig på Google Maps Som vi allerede skrev for lang tid siden, så har vi indgået et samarbejde med Google således vi leverer data i struktureret form til [...]

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: