Ambitioner

Vi er en sjov sammensætning af mennesker. Nogle af os har alt for store armbevægelser, og nogle er mere forsigtige. Jeg hører nok til den første gruppe.

Det er nok ganske sundt for os at vi er forskellige på det område. Det skulle forhåbentlig gerne betyde, at projektet ikke sidder fast, men også at det ikke farer så hurtigt frem, at vi ikke kan bunde.

Vi har også forskellige ambitioner for hvilke retninger, vi gerne vil i. Ikke forskellige på den måde, at de er i modstrid med hinanden. Mere bare sådan, at der er ting vi hver især brænder særligt for. Rasmus tænder for eksempel på mobile tjenester, og Julius og jeg har tidligere her på bloggen beskrevet sine ønsker for en kalender.

Flere kategorier

Min personlige kæphest er at udvide til flere kategorier: “Til arrangementer eller arbejdspladser, til butikker eller børneinstitutioner,” som der står i teksten om mitKBH. Jeg frygter, at vi ellers kun bliver en side for “gå-i-byen”, og det har ikke været meningen på noget tidspunkt (så ville vi jo ikke dække et så diffust begreb som steder). Men hvad skal vi så udvide til?

  • Shopping-centre dækker vi allerede ret godt, så måske butikker? Men skal det så både være Nørgaard og Netto?
  • Måske en kultur-kategori til alle vores museer, biografer og biblioteker?
  • Eller bare en kunst-kategori til gallerier og museerne?
  • Legepladser er vi også begyndt at dække – så måske “steder til børn”?

Det er ret sikkert, at vi udvider organisk. Når vores brugere begynder at skrive anmeldelser af en type steder, så laver vi til sidst en kategori til det. Men hvis du skulle drømme, hvor skulle vi så udvide hen af?

10 svar til Ambitioner

  1. I kunne begynde med at foretage en opdeling på bydele, ligesom visse andre! Hvis nogle skriver Nørrebro eller Sydhavnen blandt søgeordene, så popper de op, men ellers er man lost, hvis man lige vil søge nogle muligheder i nærområdet. Medmindre jeg da igen har overset én eller anden funktion! Men hvis jeg har overset en funktion, er det vel ikke min fejl, uanset promillen!🙂

    Nå, men alvor til side, “steder for børn” vil nok ikke være helt skævt. Men så er der jo også børnevenlige restauranter, museer – ja og barer? – mv. Ja, den klares måske så med en dobbeltklassificering.

    Men lad os nu bare poste løs med anmeldelser. Og så kan I jo tage en tur op i helikopteren en gang imellem og se, hvilke nye kategoriseringer, der bliver brug for. Hvad gør man i øvrigt, hvis første anmelder, har anvendt forkert kategori? Hvis f.eks. Bo-Bi Bar bliver kategoriseret som spisested, bare fordi man kan få et hårdkogt æg?

  2. mikkelsander siger:

    Kategoriseringen har også været et af de store emner i vores lille gruppe. Vi har bevidst fravalgt at opdele i f.eks. bydele, da vores ønske er at det skal fremgå af nøgleorderne, hvis brugerne finder det vigtigt. Måske skriver den første anmelder af et sted det ikke, men så får nr. 2 det forhåbentlig med. Det er for ikke at ryge i den endeløse kategoriseringsfælde – for så kunne vi også kategorisere efter pris, røgfrihed, køkkentype, børnevenlighed, handicapfaciliteter, osv. Vi tror på nøgleordernes styrke (i mere eller mindre enighed🙂 og håber at de kan fungere som en brugerstyret fri kategorisering.

    Når det så er sagt, så prøv at benytte kortet, som metode til at finde steder ud fra geografiske kriterier. Vi arbejder også på at du kan placerer din bopæl og f.eks. arbejdsplads på kortet, så du kan få besked om nye anmeldelser i dit hood.

    Hvis du synes at et sted er mere end den kategori det er puttet ind under, kan du klikke på “ret informationer” og tilføje ekstra kategorier på stedet.

  3. ÅH, i Guder! I har da åbenbart også tænkt på alt!

    Når det skal være på den måde, er det altså ikke noget ved at komme med superkonstruktive forbedringsforslag😦 😀

    Nøgleordenes styrke – lyder egentlig meget fedt🙂

  4. mikkelsander siger:

    Stop endelig ikke med at komme med forslag🙂

    Det fortælle os jo også lidt om hvilke opgaver vi skal prioritere på vores alen lange todo-liste.

  5. morten siger:

    Og der kan jo være huller… selv i vores uigennemtrængelige logik😉

  6. friism siger:

    Det med butikker er en god ide, men også risikabel. Hvis mitkbh bliver en succes (og det håber jeg!) vil forretninger uværgeligt skrive rosenrøde anmeldelser af sig selv og ejerne få deres bekendte til at stemme bedømmelsen op.

    Tag for eksempel stylehive: http://www.stylehive.com/
    … det var rigtig tjekket i starten, men nu er det nærmest oversvømmet med slet skjulte reklamer fra skamløse kræmmere.

  7. mikkelsander siger:

    Det er hel klart en fare at troværdigheden smulrer i takt med succeen. Og problemstillingen er ikke anderledes med spisesteder og caféer. Ejeren af at sted har selvfølgelig ret til at have en mening om sit eget sted og skrive en anmeldelse. Det er helt ok.

    Problemet kan komme hvis vedkommende opretter en masse falske profiler og spammer et sted med gode ord. Vi håber dog på at kunne fange disse ved at de typisk vil være oprettet inden for et kort tidsspænd, kun vil have anmeldt dette ene sted og være ovenud positive alle sammen. Derudover så håber vi jo også at de få skamløse kræmmere (fantastisk udtryk – tak friism), der slipper igennem, drukner i mængden af rigtige anmeldere.

    mvh
    Mikkel
    mitKBH.dk

  8. Grann siger:

    Udfordringen ligger vel i at få nok kategorier til at det bliver dækkende for alle de forskellige steder, brugerne gerne vil anmelde, samtidig med at antallet af kategorier ikke bliver for uoverskueligt når man skal oprette en anmeldelse.

    I forvejen er nogle af de oprettede kategorier jo overlappende (et sted kan vel godt både være “sted”, “bar”, “cafe”, “spisested” og “take away”, for eksempel), så det er måske ikke det, man skal være mest bekymret for, hvis der skal oprettes flere kategorier.

    Derfor er “steder for børn” da også en god ide (men skal der så også være en “steder for ældre/handicappede/allergikere/tunghøre/etc.”?). Jeg synes “Kultur” er for bredt” – så hellere (eller så hellere også) lave flere kategorier: “Kunst”, “Museer”, “Arkitektur” og måske “Oplevelser”.

    Og tag da “Butikker” med i købet også – så har man muligheden for at anmelde dem også. Som du selv er inde på, så er der jo en risiko for skamløs selvpromovering uanset om man er kræmmer eller caféejer. Det handler om at signalere, hvor I gerne vil hen med den her side (den skal ikke kun være et “gå i byen”-site), men også om at give brugerne nogle relevante værktøjer til at skrive og søge på anmeldelser…

  9. luckow siger:

    Mange gode forslag her🙂
    Lige nu er det vigtigt for os, at vi får massere indhold i de kategorier vi allerede har slået op.
    Herefter vil vi organisk begynde at udvide kategorierne efterhånden som vi finder det logisk og behovet opstår.
    Der er ikke noget værre end halvtomme sites, så vi spreder os ikke ud over nye kategorier før vi mener at der er en stærkt ønske om det.

    mvh
    Rasmus
    MitKBH.dk

  10. friism siger:

    Skamløst kræmmeri er vist ikke begrænset til forretningsejere… deprimerende:
    http://www.mitkbh.dk/node_gallery.php?mode=show&nodeid=648
    http://www.mitkbh.dk/node.php?node=648

%d bloggers like this: