Et par ord om konkurrence

Der er ikke nogen tvivl om, at brugerdrevne websites er kommet for at blive. Der er næppe heller tvivl om, at der på et tidspunkt opstår nye sites, der vil lave ting, der minder om os. Det glæder vi os til, for det er sundt med konkurrence.

Vi drømmer om, at der opstår sites, der minder om vores og laver funktioner, der overstiger vores fantasi – funktioner, der kan inspirere os og andre til at lave endnu federe ting. Så må vi finde ud af at dele brugerne efter anskuelser. Vi har alligevel ikke nogen tro på, at vi bliver andet end et site for de få kvalitetsbevidste. Så må vi bare prøve at opføre os ordentligt overfor brugerne, og så håber vi på, at I stadig foretrækker os.

Hvad der ikke ville være fedt, var hvis nogen med flere muskler end os, kopierede vores ideer og bare lavede de samme funktioner. Det ville faktisk være lidt trist, for det fører ikke til megen nytænkning. Så kan man lave forbedringer i de små, men ikke særlig mange revolutioner. Men hvis det sker, så lover vi, at vi tænker, koder og designer videre og laver vores egne små revolutioner. Helt uden dem. Der er heldigvis mange andre steder at finde inspiration.

20 svar til Et par ord om konkurrence

  1. morten siger:

    Men misforstå mig ikke: Vi har rigtig store forventninger til, at AOK, I byen eller nogle andre af de store spillere har opfundet noget fantastisk, der overgår vores fantasi. Og vi håber, at de snart lancerer noget fantastisk🙂

  2. luckow siger:

    Uhlalala… tak for linket – sjovt, aok vil sgu også anmelde bænke!🙂
    Det skal blive interessant at se…

  3. crowdcatcher siger:

    Nå da da…så kom den og ikke på voreskbh som man ellers kunne have troet🙂

    Det bliver rigtigt spændende at følge udviklingen på kbh360. Det ville være lige til højrebenet at sige, at de ikke har fundet på noget nyt, men lad os se hvad de kommer op med henover de næste par måneder. De er under alle omstændigheder spændende, at vi pludselig er et par stykker der vil det samme. Det bliver interessant at se hvornår vi skal til at slås i Århus🙂

    Held og lykke med ‘kampen’ om kbh drenge!

    Roar,
    CrowdCatcher.dk

  4. Jacob Bøtter siger:

    Jeg tænkte det var på sin plads jeg også meldte mig i denne tråd, mit navn er Jacob Bøtter, jeg kommer fra Connecta og hjælper AOK med KBH360🙂

    Det er virkelig fedt at høre I tror på konkurrencen i stedet for at danne jer et fjendebillede af den store mediekoncern der kommer buldrende ind på markedet som en elefant i et glashus. Vi ser bestemt både mitKBH og CrowdCatcher som værdige konkurrenter, det er afsindig opløftende at se den høje kvalitet der fra start er lagt. Det skaber en god faglig konkurrence og tvinger os alle til at gøre vores bedste🙂

    Jeg føler det er nødvendigt at slå fast vi ikke er ude på at kopiere eller på anden måde plagiere hverken mitKBH eller CrowdCatcher, vi har været i gang i lang tid, men det tager lidt længere tid at vende en gammel skude som Det Berlingske Officin end man kunne forvente. Det var ganske overraskende for os da mitKBH lancerede, da mange af de funktioner vi havde dengang var helt identiske med jeres, tankerne er opstået synkront, men det er jo tydeligt hvorfor, netop at vores inspirationskilder var de samme til grundplatformen.

    Det er nu det bliver spændende hvor vi prøver at skabe os et unikt ståsted og kommer over den fase hvor der fokuseres på grundplatform og basisteknik, men i stedet kan drømme de store tanker.

    Jeg glæder mig meget til at mødes med både CC og mitKBH gutterne for en snak, vi må jo ligne hinanden i virkeligheden når vi tænker så ens tanker som vi har gjort🙂

    Vi er dog langt fra færdige, ligesom jeg også forventer mitKBH og CC har fuld damp på, så forvent en masse for fremtiden. Jeg er sikker på at vi kan lære en masse af jer, og vice versa!

    Jeg glæder mig til kampen og jeg tror bestemt ikke det bliver let. Der er vist heller ingen grund til at frygte at koncernens muskelkraft vil knuse nogen – lad os tage en fair kamp på at bygge danmarks bedste byguide!🙂

  5. morten siger:

    Hej Jacob

    Velkommen til. Både til jeres site og hertil🙂

    Vi er skam glade for at se 360, men hvis jeg skal være helt ærlig også en lille smule skuffede. Ikke over at I kommer – men snarere over at der ikke er mere nyt. Et konsulentbureau + AOK’s penge burde alt andet lige kunne give væsentlig flere nye ideer end for eksempel fem mænd i deres fritid – eller to nyuddannede, der fortsætter deres speciale for den sags skyld.

    Men det kan jo godt være, at jeg ikke har været ordentligt omkring. Eller at jeg har overset noget.
    Så nu du er her, kunne jeg godt tænke mig at give dig lidt reklameplads: Hvad synes du, gør 360 unik i forhold til fx mitKBH?

    Jeg synes faktisk også, at det er ærgerligt, at det virker så ufokuseret i fht. AOK: Her kom der noget (dårligt udført) brugerskabt indhold, som var sært nedprioriteret. Hvorfor bruger man ikke lejligheden til at kombinere de to universer? Det kunne da have været spændende. Eller går det udover annoncekronerne, frygter de? Kan du gøre os klogere på det?

    @Roar: Tusind tak! Og i lige måde🙂

    Mange hilsner
    Morten

  6. Jacob Bøtter siger:

    Hej Morten

    Jeg kan godt forstå hvis I indtil videre er skuffede, vi er kun færdige med grundplatformen rent teknisk, hvilket gør at det ligenu kan være svært at få øje på nyskabelsen. Men ligesom I har fået en masse fantastiske ideer, har vi også – men de er jo kommet synkront. Vi sammensatte ideer til platformen henover sommerferien ’06, og derfor kan det ligenu virke som om vi bare har fulgt samme vej som jer andre.

    Der kommer dog en del nyt, jeg kan ikke løfte sløret for alt her, men vil gerne tale om det i hovedtræk. Det primære er at vi jo har en masse, dels faktuelt og dels journalistisk, materiale som vi har adgang til via. AOK. Det kommer til at spille en større rolle, da meget af den feedback vi har fået omkring mitKBH netop er at det kan være svært at stole på når det er 100% brugerdrevet, vi ser lidt mere en Scope.dk-lignende model hvor anmeldere (som journalister) og brugere lever side om side. Det er dog ikke en forandring der sker over night, det drejer sig i høj grad også om at vænne den nuværende organisation til tanken.

    Jeg synes bestemt I skal stille krav til os, og det er med fuld ret, vi er dog meget tidligt ude (rent teknisk) – så vent og se🙂

  7. juliusthy siger:

    Hej Jakob,

    Cool du skriver herinde, du må jo nok forvente at vi ikke er ovenud lykkelig med AOKs plan🙂

    Jeg må samtidig sige jeg er lidt skeptisk med hensyn til dine udsagn, om bevæggrunden for KBH360. Det er jo før set at Berlingske Officin har kopieret et nyt initiativ indenfor medieverdenen i håb om kvæle opkommerne, på det sidste kan jeg nævne både Urban og Dato. En indikation på dette kunne blandt andet være købet af navnet voreskbh.dk, eller var dette også bare noget i lige fandt på i efteråret efter vi var gået online🙂

    Det sagt så kan jeg sagtens forstå at AOK lancerer KBH360 og det er ikke noget vi kan tillade os at pive over. Som du selv siger, må vi bare gøre det så godt vi kan, og se hvad der så sker.

    Til sidst skal det lige siges at både mit indlæg står for egen regning, da vi i mitKBH endnu ikke har haft tid til at snakke om dette nye tiltag.

  8. Jacob Bøtter siger:

    Hej Julius

    Du har helt ret i at det før er set at DBO har kopieret initiativer, det er dog ikke tilfældet denne gang. Vi begyndte samarbejdet i maj 2006, og voreskbh/voresby var vores arbejdstitel i lang tid. Da I kom på banen, indså vi dog at det nok ikke var det smarteste træk🙂

    Vi åbnede den første lukkede interne beta 28. august 2006, det var lidt ærgeligt at den ikke var offentligt tilgængelig, da det så ville have været nemmere at forklare vi ikke er ude på at kopiere jer. Jeg har dog et par billeder fra de første beta workshops, se bl.a. her: http://flickr.com/photos/jakecaptive/236962953/

    Igen; jeg glæder mig til kampen, og er derudover meget glad for at kunne forklare mig ufiltreret lidt om bevæggrundene her🙂

    -Jacob

  9. luckow siger:

    Hej Jacob
    Fedt at du blander dig i debatten. Jeg har sådan set stor tiltro at i (hos Connecta) kan lave noget fedt – projektet http://www.kollektivintelligens.dk er jo lige et projekt efter vores hoveder – men AOK/DBO har vi nok noget mere mistro overfor :p
    Det bliver en hård kamp for os – et fritidsprojekt uden penge og med stærkt begrænsede ressourcer kunne godt tænkes at få problemer mod en mastodont som AOK. (frivillige hjælpere søges!🙂

    Tak for en lødig debat🙂
    mvh
    Rasmus
    MitKBH.dk

  10. crowdcatcher siger:

    Hejsa
    For at vi ikke skal bevæge os på alt for mange platforme starter jeg lige med at svare på noget af indholdet på digitalmads.

    @Jacob.
    Velkommen på scenen for danske by-guides! Meget sjovt at du gik og arbejdede med kbh360 da vi kort snakkede sammen på Knock Knock. Vi glæder os rigtigt meget til at se hvad I finder på. Med det team der er bag, er jeg sikker på at I nok skal komme op med noget godt – forudsat I kan få ’tanten’ til at slippe styringen🙂

    Du har helt ret i, at der ikke er nogen af os der laver raketvidenskab og vi har ikke noget grund til at tro, at I har kopieret noget som helst. Langt hen af vejen er det tydeligt at vi arbejder ud fra de samme inspirationskilder og tanker. Her synes jeg dog at mitkbh skal have credit for deres evne til at anbefale steder ud fra de bedømmelser brugeren har givet. Det kan godt være, at den er set før i andre sammenhænge, men jeg har ikke set det i en byguide-sammenhæng tidligere og det er ikke bare den klassiske ”brugere der købte Broerne i Madison County, købte også Hestehviskeren”.

    I virkeligheden bør vi måske være overraskede over, at der ikke er andre der har lanceret brugerdrevne by-guides før. Det ville ærligt talt også undre mig hvis, der ikke dukkede flere op på scenen.

    Det der bliver spændende nu, er selvfølgelig at se hvorhen vi hver især vælger at bevæge os fra grundplatformen. Her håber jeg, at vi kommer til at adskille os fra hinanden og så bliver det skægt at se hvem der ender med at tage de ”bedste” beslutninger. Hvis vores blog stille og roligt bliver mere og mere ’hemmelig’ ved I hvorfor🙂

    @mitkbh
    Det er klart at både vi og I er små i forhold til DBO. Nu sælger vi heldigvis hverken søm eller læskedrikke og jeg tror ikke kampen om den bedste byguide bliver afgjort af helsidesannoncer i Berlingske eller TV-spots for den sags skyld – det er mange andre parametre i spil her!

    Når det er sagt bør kbh360 kunne arbejde i et hurtigere tempo end os begge og være i stand til at udnytte de synergier, der trods alt bør kunne skabes i forhold til AOK. Indtil videre synes jeg dog, at I har opretholdt et flot tempo og en høj kvalitet alt taget i betragtning, så den kamp er ikke spor afgjort!

    mvh
    Roar, CrowdCatcher.dk

  11. friism siger:

    Rasmus, du skriver at i kunne bruge frivillig hjælp. Jeg her klar over at det er en lidt slidt kliche, men hvad med at frigive koden der driver mitkbh? Det er (med al respekt) vel næppe den der giver jer en afgørende konkurrence-fordel i forhold til AOK, men i stedet det community, det content og den stemning i har formået at skabe indtil nu.

    Jeg — for one — har ivhertfald et par ting jeg ville hjælpe med at lave pronto hvis jeg kunne komme til koden🙂. Jeg tror det ville udjævne spillebanen af indrage brugerne, også mere direkte i forbindelse med udviklingen af platformen. Og hvem hvilke andre fantastiske sites jeres software kunne hjælpe med at drive: Cafeer i Caracas, Bordeller i Bangkok eller Vandingshuller i Vest-Sahara…?

    Michael Friis

  12. Hvad jeg har brug for er en social byguide der i virkeligheden er ejet af brugerne. Dermed ikke sagt at den ikke kan tjene penge eller at have ansatte – men i virkeligheden byde på en ny organisationsmodel – så forskellen ikke blot ligger i en medievirksomhed der optimerer forretningsmodellen ved at få mennesker uden for organisationen til at lave alt indholdet.

    Hvis ikke det så en guide der havde gpl’et alt indhold der contribrutes så at listings, kommentarer, ratings, mv. kunne “forkes” over i et andet projekt.

    Hvis det ikke kan lade sig gøre så en klar udmelding på hvad ens vision er – Craigslist opfører sig f.eks. upåagtet at de tjener styrtende med penge med en stil hvor alt er på brugernes præmisser, en hurtig exit ved at sælge til et medieselskab er utænkbar, langtidstankegang, mv.

    Det handler om at opbygge den tillid og leve optil den langt ud i fremtiden.

  13. morten gade siger:

    Hej Thomas

    Jeg bliver helt i tvivl: Er spørgsmålene til os?

    m (-:

  14. morten gade siger:

    Hej Thomas

    OK. Jeg skal gøre mit bedste for at svare:

    Vi vil meget gerne have alt på brugernes præmisser. Jo mere, brugerne bestemmer, jo bedre.

    Vi indrømmer blankt, at vi ikke har været særligt gode til at beskrive betingelser for at lægge indhold ind. Vi blev nok lidt overvældet af hurtig succes, men det er vi ved at rette op på.

    Vi håber først og fremmest, at indholdet kommer ud så mange steder som muligt. Men vi vil naturligvis helst have trafikken ind til os, hvor brugerne også kan få glæde af funktionaliteter og selv være med til at bygge guiden op.

    Vi har ikke tænkt os at sælge mitKBH til nogen. Så skal de i hvert fald komme med uoverskueligt mange penge. Men vi vil gerne tjene penge på at licensere indhold ud. Penge, der så går til udviklingen af sitet på de områder, vor vores ressourcer er knappe (hosting, programmørtimer, synlighed).

    Når vores brugerbetingelser er færdige, bliver al vores indhold lagt ud under en Creative Commons-licens. Vi er ikke blevet helt enige om hvilken, men givetvis en af de mest liberale. Vi vil i hvert fald gerne have at brugeren og mitkbh krediteres.

    Vores vision er ikke at tjene styrtende med penge. Vi har alle jobs, vi er glade for, og som vi tror på, at vi kan tjene en højere timeløn hos end mitKBH. Men omvendt vil vil også gerne tjene nogle penge til brug for ovenstående knappe ressourcer. Craigslist er en stor inspirationskilde for os.

    Tillid er noget svært noget, og ikke nødvendigvis lige til at skabe over nettet. Men vi kan i hvert fald blive bedre til at melde klart ud, og det arbejder vi på.

    Venlig hilsen
    Morten

  15. Trine-Maria siger:

    Hvor meget er mon “uoverskueligt mange penge”?🙂

    Eller for at fortsætte i Thomas spor, hvad er min garanti for, at I ikke sælger mit arbejde videre til EB/Politiken? Hvordan tager jeg mine anbefalinger med mig til et mere cool og mere brugerstyret sted, hvis I beslutter jer for alligevel at tage pengene og løbe?

    Jeg er superglad for at høre at Craigslist er en inspirationskilde, for det de gør er baseret på, at de vil lave noget der er mere rigtigt end det der allerede findes – og det er vigtigt for mig, hvis jeg skal være deltager (ikke indholdsleverandør, ikke modtager og ikke bruger)

    Misforstå mig ikke – jeg tror jeres intentioner er rigtige og jeg er pjattet med MitKBH – hvilket vist også skinnede igennem i mit indlæg på bloggen, da jeg opdagede jer – men jeg er (måske ikke overraskende) enig med Thomas – en del af jeres strategi kunne være at radikalisere forretningsmodellen – og det kunne måske også være et sted, hvor I ret let kunne adskille jer fra Berlingske?

    Hvis I har lyst – og hvis Thomas har tid – kunne vi jo tage et møde og snakke mere om det? Jeg vil jo gerne hjælpe til – jeg synes nemlig stadig at for brugerne, af brugerne og med brugerne – er langt mere cool end til forbrugerne🙂

    Og så skal jeg skynde mig at sige, at jeg ikke har kigget nærmere på KBH360 – og at konkurrrence jo altid er godt – da det tvinger én til nøje at overveje, hvad man selv vil og hvad man kan!

  16. morten gade siger:

    Hej Trine-Maria

    Vi vil rigtig gerne mødes – Mikkel har faktisk allerede sendt en mail til Thomas.

    Vi VIL lave noget der er mere rigtigt end det der allerede findes – og det er OGSÅ vigtigt for MIG, hvis jeg skal være deltager.

    Men hvis vi skal gøre det, er der måske nogle ting, vi skal være villige til at gå på kompromis med?

    Ville det for eksempel være ok med dig, hvis en eller anden avis bragte dine anmeldelser i et forsøg på at trække trafik til mitKBH? Vi skal jo opnå din kritiske masse, og at vise hvor gode anmeldelser, man finder, er da bedre end at indrykke en annonce (den har vi alligevel ikke råd til). Sådan noget ville selvfølgelig skulle være frivilligt for den enkelte bruger.

    Lad mig endelig slutte med at sige: Vi er uklare i mælet, fordi vi ikke havde vendt de her ting. Vi var fokuseret på at lave det fede site, ikke på at lave organisationsmodeller. Og mens vi så sad og fedtede, skrev hende Trine-Maria fra hovedetpaabloggen om os, og så var vi pludselig verdensberømte!😉

    Mange hilsner
    Morten

  17. morten gade siger:

    Og her i mit afsenderrettede og forkølelsesfyldte hoved fik jeg ikke lige skrevet, at vi er ved at skrive brugerbetingelser. Dem kunne det sikkert også være sjovt at få jeres input til.

  18. Trine-Maria siger:

    Eller måske endnu mere radikalt – lade brugerne skrive dem sammen i en wiki (men ok, det er jo også bare mig der er super-radikal – noget jeg for øvrigt har lært af Thomas!)

    Jamen så ses vi jo og tager en snak – det glæder jeg mig til 🙂

