Moderation på mitKBH

Mikkel Winther har skrevet et interessant indlæg, om moderation på mitKBH, i hans egen blog. Jeg har kommenteret på det der inde, men vil lige gøre det samme i vores egen blog. Håber dette kan lægge op til en debat om hvor meget der bør/behøver være en moderator på mitKBH.

Hej Mikkel,

Tak for de pæne ord. Den overordnede problemstilling du har tager op, er også noget vi selv har snakket meget om. Du kommer med nogle gode ideer, vi klart vil tage op på onsdag (hvor vi mødes). Især det at indføre et par moderatorer der håndhæver nogle simple regler kunne jeg godt se muligt.
Jeg kan tilføje at vi meget snart får nogle brugerbetingelser/regler på siden, bare endnu et punkt der viser at vi stadig er et meget nyt site🙂

> Du må ikke anmelde dit eget sted

Jeg har/havde samme holdning som dig på dette punkt, men nogle af de andre fra mitKBH har med vist mig en mulig løsning på dette. Hvis bare ejerne eller personerne der er tilknyttet til stedet klart indikerer der tilhørsforhold kan det faktisk være informativt at læse deres anmeldelse af eget sted. De kan således skrive om deres ideer, ambitioner og lignende for deres sted. Man må huske, at de fleste jo gerne vil gøre det så godt som muligt for deres brugere, og sikkert også er åbne overfor kritik. På denne måde kan man have en dialog med en ejer, og måske endda få ham til at ændre noget man ikke bryder sig om.
Samtidig må man sige det er ret nemt at gennemskue hvis de bare lukker lort ud om hvor godt deres sted er.

Skriver de ikke om deres tilknytning til stedet er jeg enig med dig, så er det efter min mening at skrive en falsk anmeldelse, og hvis dette bliver opdaget vil de stå til at miste meget mere omdømme end de nogensinde vil få igennem deres falske anmeldelse.

> Du må ikke skrive anmeldelser uden noget reelt indhold.

I første omgang galt det primært for os om at få folk og bare skrive noget om steder i København. Det er rigtig at vi forhåbentligt (snart) når til et punkt hvor vi det også vil være nødvendigt at sortere lidt i disse.
Her arbejder vi på at få indført et system med ”thumbs up/down” der vil være med til at bestemme anmeldelsens placering. Vores håb er så at de knap så sjove/informative/provokerende anmeldelser vil rykke længere ned og de bedste vil komme øverst op.

Vi vil dog meget nødigt selv gøre os til herre over hvad der er en god og en dårlig anmeldelse, og sortere ud i disse. Dette bliver hurtigt meget subjektivt. Se bare på forskellen i stil på de anmeldelser vi 4 der har startet det selv har🙂

> Du må ikke melde dig til mitKBH flere gange.

Helt enig, noget vi ikke vil acceptere. Som du selv skriver vil dette underminerer validiteten af vores indhold, hvis samme person stemmer flere gange. Vil også blive tilføjet i vores brugerbetingelser.
Vi håber samtidig at kunne lave en teknisk løsning der indikerer hvis folk muligvis har oprette flere konti.

> Gå efter bolden, ikke efter manden.

Helt enig. Vi vil helt sikkert opfordre til god tone, og slette indlæg vi mener går over stregen hvis vi ser dem. Folks debat-tone/humor er dog meget forskellig. Det er meget let at misforstå hinanden over nettet, tror ikke jeg har været aktiv i et forum hvor dette ikke har været et problem.

5 svar til Moderation på mitKBH

  1. Mads siger:

    Jeg har før arbejdet med webbaserede communities, og hver gang har jeg fået stor hjælp og inspiration fra bogen “Design for Community: The art of connecting real people in virtual places” af Derek Powazek.

    Bogen er skrevet i et letforståeligt sprog og der er mange reallife eksempler. Bogen er fra 2001/2, men rigtig meget af indholdet er stadig aktuelt. Der står bl.a. en masse om moderation.

    Jeg kan se på Amazon, at den er ved at være svær at få, med mindre man vil give $99… jeg kan se at der står $30 bagpå mit eksemplar.

    Men den kan også fås via Bibliotek.dk

    http://bibliotek.dk/vis.php?target%5B%5D=dfa&field1=lfc&term1=Powazek%20Derek%20M

    /Mads.

  2. juliusthy siger:

    Tak for tippet, den har jeg lige bestilt på biblioteket.

  3. Mikkel siger:

    Et andet spørgsmål: Har mitKBH en sprogpolitik? (Inspireret af denne anmeldelse på engelsk.)

    PS. det ville være super cool, hvis man kunne linke direkte til den enkelte anmeldelse i stedet for at blive nødt til at linke til stedet.

  4. luckow siger:

    Tja, sprog er ikke noget vi har diskuteret.
    Så længe at det er forståeligt for flertallet af brugere, så ser jeg ikke de store problemer (altså dansk, svensk, norsk og engelsk er ok med mig).
    Det ville selvfølgelig være fedt om vi både kunne have danske og engelske anmeldelser af alle steder (turister!) men det er nok ikke realistisk…

    Engelske nøgleord ville der dog aldrig være nok af til at de kom frem på vores nøgleordsskyer.

  5. mikkelsander siger:

    Angående sprog. Engelsle anmeldelse gør for så vidt ikke noget. Det er jeg overbevist om at langt de fleste af vores brugere forstår.

    Mht. nøgleorderne er det en anden sag (og derfor har jeg også rettet den omtalte anmeldelse). Engelske nøgleord vil nok aldrig vil blive brugt nok gange til at blive representeret i menuen. Brugerne vil nok heller ikke søge på dem og dermed vil stederne med engelske nøgleord ikke være ligeså tilgængelige for brugerne, som danske (selvom de har samme betydning). Derfor kan vi kun opfordre alle til at benytte nøgleord på dansk (og gerne nogle der eksisterer i forvejen – hvis meningen er det samme).

