Brugerbetingelser

Her på bloggen – og andre steder – har det tidligere været diskuteret, hvad der et tilladt og forbudt på mitKBH.dk. Derfor har vi nu fået lavet en lang række onde juridiske punkter med hvad der er tilladt og ikke tilladt. Men inden vi gør det til lov, vil vi gerne høre jeres input!

Brugerbetingelser og licens for mitKBH.dk

1) Man bliver bruger på mitKBH.dk ved at oprette en profil på siden. Det får man ved (som minimum) at opgive en gyldig e-mailadresse og vælge et brugernavn og et kodeord. For den fulde udnyttelse af mitKBH.dk, kan brugeren derefter oprette nye steder, skrive anmeldelser, stemme på steder og meget andet.Det er kun tilladt at have én brugerprofil på mitKBH.dk.

2) MitKBH.dk udgiver alt materiale på internetdomænet mitKBH.dk under denne Creative Commons-licens: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/. Det betyder, at andre end mitKBH.dk gerne må ændre eller bygge videre på værket uden tilladelse, men at mitKBH.dk og den relevante bruger skal angives som skaber af værket. Værket må dog ikke anvendes i kommerciel henseende. Hvis du er i tvivl, så spørg os på redaktion@mitKBH.dk, så får du sikkert lov alligevel.

3) Ved oprettelse af en profil giver brugeren mitKBH.dk ret til at benytte de data, som brugeren har indtastet (fx de anmeldelser brugeren har skrevet). Data kan benyttes af og på mitKBH.dk, såvel som i andre medier, både trykte og digitale. Hvis en bruger ønsker, at mitKBH.dk udelukkende benytter anmeldelser på internetdomænet mitKBH.dk, skal brugeren angive dette på ”Min side”.

4) Brugeren har naturligvis altid ret til selv at benytte hvad han/hun har skrevet i andre sammenhænge og medier end mitKBH.dk.

5) MitKBH.dk er ikke ansvarlig for hvad brugeren skriver. Brugeren har selv ansvar for at overholde gældende dansk ret, når der skrives anmeldelser og kommentarer, uploades billeder m.v. på mitKBH.dk. Brugeren er hermed også ansvarlig for, at tredjemands ophavsrettigheder ikke krænkes, fx ved visse former for krænkende ”deep linking” m.v. Vi opfordrer alle brugere til at udvise god stil.

6) Brugeren må ikke udnytte mitKBH.dk til at reklamere for steder, som brugeren selv er tilknyttet. Brugeren må dog gerne skrive en anmeldelse af steder, som brugeren selv har tilknytning til, men det anses for god stil at brugeren oplyser, hvilken tilknytning han/hun har til stedet.Vi henviser til markedsføringslovens §4, ifølge hvilken det er vildledende handelspraksis at udgive sig for at være forbruger.

7) mitKBH.dk forbeholder sig ret til at slette en brugers profil, samt slette eller redigere i anmeldelser, kommentarer, blogindlæg m.v., hvis mitKBH.dk vurderer, at indholdet er upassende, overskrider dansk lov eller udtryk for dårlig stil. mitKBH.dk forbeholder sig ligeledes ret til at nægte bestemte personer adgang til at benytte sig af mitKBH.dk. Dette gælder alle, så opfør dig ordentligt! På forhånd tak.🙂

8) mitKBH.dk er ikke ansvarlig for anvendelsen af brugernavn, kodeord mv. Brugeren er selv ansvarlig for, at disse data forbliver private. Brugerens kodeord m.v. opbevares af mitKBH.dk i krypteret form. MitKBH.dk behandler alle personlige oplysninger fortroligt (fx e-mail, bopæl og lignende).

9) mitKBH.dk forpligter sig til aldrig at videresælge eller -give brugerens e-mail og andre private kontaktoplysninger til tredjepart. Frygt ej, vi er ikke onde!

10) mitKBH.dk udsender et nyhedsbrev med jævne mellemrum. Brugeren kan fravælge dette på ”min side”.

11) mitKBH.dk er ikke ansvarlig for følger af nedbrud eller tekniske problemer på mitKBH.dk.

12) mitKBH.dk er ikke ansvarlig for, at indholdet på mitKBH.dk er korrekt.

13) Hvis en bruger handler i strid med gældende dansk ret ved de ting han/hun skriver og gør på mitKBH.dk, eller krænker tredjemands rettigheder m.v., kan mitKBH.dk udlevere relevante data om brugeren, IP-adresser m.v. til fx politiet.

14) mitKBH.dk kan helt eller delvist sælge og/eller udleje sig selv, sine aktiviteter og sin virksomhed, hvilket omfatter alt materiale på mitKBH.dk.

15) Som det fremgår flere steder af brugerbetingelserne, er brugeren ansvarlig for at overholde gældende dansk ret, herunder også de gældende regler om ophavsret m.v. Brugeren må således hverken krænke mitKBH.dk’s ophavsrettigheder eller rettigheder som tilkommer andre brugere eller tredjemand. Hvis du er i tvivl, så spørg mitKBH.dk på redaktion@mitKBH.dk.

16) Alle brugere er forpligtet til at efterkomme brugerbetingelserne. Hvis du generelt er i tvivl om indholdet og betydningen af brugerbetingelserne, så spørg mitKBH.dk på redaktion@mitKBH.dk.

17) Hvad angår brugerbetingelserne henvises der generelt til gældende dansk ret med undtagelse af de tilfælde, hvor brugerbetingelserne selv fraviger herfra. Eventuelle retstvister skal afgøres efter dansk ret, lovgivning og retspraksis m.v., og med værneting i Danmark.

18) Brugerbetingelserne kan ændres uden varsel. De senest opdaterede brugerbetingelser findes på mitKBH.dk. Brugeren er selv ansvarlig for at orientere sig om eventuelle ændringer i brugerbetingelserne. Ved at oprette en profil forpligter brugeren sig til at efterkomme de til enhver tid gældende brugerbetingelser, herunder også de ændringer som måtte være foretaget efter brugerens oprettelse af sin profil.

19) mitKBH.dk lover at arbejde på at give brugeren den bedst oplevelse, med fokus på indhold og brugervenlighed. Målet er at give brugeren mulighed for at få mest ud af Københavns mange muligheder.

20) Tak fordi du som bruger på mitKBH.dk er med til at skabe verdens bedste københavnerguide. Det er vi glade for. ,-)

23 svar til Brugerbetingelser

  1. Mikkel siger:

    Nu er jeg jo ikke advokat, men for mig ser det umiddelbart fint nok ud.🙂

    Måske kunne reglerne komprimeres til en lille, hurtigt læsbar liste, som kunne stå øverst? Jeg tror nemlig ikke, det er særligt mange læsere, der vil gide læse så lang en smøre.

  2. trine siger:

    Alletiders med nogle retningslinjer. Tak for det. Jeg har faktisk ledt lidt efter noget sådan. Kunne du eventuelt sætte et link til de brugerrettigheder som før har været diskutteret her?

  3. maltesen siger:

    Kanon, at der blever styr på den slags🙂

  4. juliusthy siger:

    @Mikkel God ide, jeg tror vi vil tilføje noget i denne stil øverst.

    – Kun 1 konto per person
    – Har du tilknytning til et sted skal det tydeligt fremgå af din anmeldelse
    – Der opfordres til god stil på mitKBH.dk
    – Indhold på mitKBH.dk må gengives af alle. I kommerciel sammenhæng dog kun efter tilladelse fra mitKBH.dk

    Kan være der er flere ”hovedpointer” men det var dem jeg lige faldt over.

    @trine Det var især dette indlæg jeg refererede til:

    https://mitkbh.wordpress.com/2007/02/15/moderation-pa-mitkbh/

  5. Godt at se, at I begynder at se på lidt jura, rettigheder etc. Creative Commons licensen og debatten er meget velkommen😀

    Pkt. 14 giver mig dog lidt dårlig smag i munden: “mitKBH.dk kan helt eller delvist sælge og/eller udleje sig selv, sine aktiviteter og sin virksomhed, *hvilket omfatter alt materiale på mitKBH.dk.*”

    Det vil altså sige, at hvis nu Jyllandposten (gisp!) i bedste web 2.0 stil sætter sig for at købe sig til lidt brugergenereret indhold og flytte det til jp.dk, så kan Creative Commons og alle de andre gode tanker være lige meget.

    Forstå mig ret – I har selvfølgelig ret til at gøre, hvad I vil med systemet bag mitKBH, jeres erfaringer etc., men jeg synes, at det indhold, vi alle som brugere har tilført mitKBH inden salget, burde forblive frit tilgængeligt.

  6. Peter M siger:

    Nå, så blev det tydeligt det jeg havde frygtet…at mitkbh skal sælges til til en kommerciel spiller. Hvis det er jeres ambition (og det er det vel?) hvorfor jamrer I sådan over kbh360?

  7. Mikkel Sander siger:

    Hej

    Ang. 14.:
    Vores mission er at lave verdens bedste guide til København. Mod dette mål, skyr vi ingen midler🙂

    Hvis traktortrækforeningens medlemsblad (gud forbyde det!) skulle komme med en stor pose penge, en ordentlig røvfuld eksponering og et koncept der passer lige ind i vores, så vil vi ikke afvise at dette kan hjælpe os mod vores mål.

    Jeg tror for øvrigt mange brugere ville synes det var sjovt hvis deres anmeldelser, nåede længere ud end “kun” mitKBH.dk. Og gør man ikke det, kan man på “min side” fravælge at vi bruger indholdet andre steder. Så hvis en bruger ikke bryder sig om det, kan de fravælge det der.

    Og vi vil ligeledes heller ikke afvise at hvis vi en dag ikke synes, det er sjovt at lave mitKBH.dk mere og der samtidig er en interesseret, rig, køber til virksomheden med hjertet på rette sted, så kan det meget vel være, vi lægger sitet i andres hænder. Vi har ikke lyst til at være stavnsbundet til sitet resten af vores liv.

    Men vær rolig. Vi gør intet af det under punkt 14 hvis det ikke kan hjælpe os mod målet, hvis det ødelægger brugeroplevelsen, hvis det hæmmer folks lyst og muligheder for skrive på sitet, hvis det sammenblander reklamer og redaktionelt indhold, hvis det ikke er sjovt for os eller på anden måde strider mod vores bevæggrunde for at vi bruger så meget tid og energi på vores hobbyprojekt.

    Mvh
    Mikkel
    MitKBH.dk

  8. luckow siger:

    @Peter, det er jeg da ked af at du synes.
    Det har aldrig været planen at vi skulle sælge os selv til nogen, men kommer der nogen og byder os 5+ millioner, så ville jeg da lyve hvis jeg sagde at vi ikke ville overveje tilbuddet.

    Nå, men det er for os slet ikke realistisk at nogen vil gøre dette – og det er heller ikke det vi bruger vores energi på.
    Til gengæld vil vi gerne have frie hænder til at finde samarbejdspartnere, fordi vi mener at sitet kun kan blive bedre hvis der kommer mange brugere af det (og derved meget indhold), og kan vi tilbyde indhold mod eksponering så gør vi det gerne hvis det ikke er destruktivt i fht. vores koncept.

    Hvis vi har brokket os over KBH360 så har det kun været fordi de (i vores øjne) ikke har bibragt med særligt meget originalt – deres generelle koncept må vi jo siges at være enige i.

    Dette skal jo især ses i lyset af, at vi har en seriøs konkurrent i AOK/KBH360 og det er jo klart at vi nødigt ser vores site og ide bare bliver “forladt” og står ubrugt hen.

    Igen: vores mål er at lave den ultimative guide til KBH – af brugerne og for brugerne af København. Og vi skal sagtsusemig have det sjovt imens, det er sikkert og vist.

    Håber at det klarede lidt op for hvad vi vil og hvorfor. Ellers spørg endelig løs, så skal vi nok svare så godt vi kan. Det er jo derfor vi ligger vores betingelser op til diskussion🙂

  9. Mikkel og Rasmus, jeg har fuld respekt for jeres pointer. Jeg vil dog alligevel være fræk og foreslå følgende tilføjelse:

    14a) Såfremt virksomheden mitKBH.dk sælges, vil alt brugergenereret materiale på mitKBH.dk på salgstidspunktet blive stillet til rådighed under Creative Commons licensen http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/ af køber eller sælger.

    Modvirker det jeres mission?

  10. luckow siger:

    Hej Kasper
    Umiddelbart synes jeg at det lyder rigtig fornuftigt og det skal vi helt sikkert diskutere internt.
    Tak for gode indspark🙂

  11. Mads siger:

    Jeg tænkte på om I overvejer at åbne jeres API, så andre sites kan trække data fra jer? Det er jo hvad bl.a. jeres helte gør og jeg kunne forestille mig mange gode anvendelser.

    /Mads.

  12. luckow siger:

    Uden at have snakket det igennem med de andre, så havde jeg umiddelbart selv forestillet mig at vi vil gøre det.
    Hvor langt vi går ved jeg ikke, men som absolut minimum kommer vi til at lave en masse rss feeds, så man fx kan få sine egne anmeldelser ind som et rss feed på sin blog mv.
    Vi har også tænkt på at gå den anden vej, således man kan feede sin personlige side på mitkbh med indhold fra andre kilder.

    Jeg tror selv meget på API ideen (er jo også den eneste tekniker på holdet lige pt) så jeg vil i hvert fald advokere for tanken overfor de andre🙂

  13. luckow siger:

    … og lige for at fortsætte snakken, så er dette jo hvad vi har snakket med Peter om på Findvej (vi kan trække adresse/koordinater fra ham og han han trække steder fra os) og vi skal snart snakke med storbyliv.dk, og der vil jeg da høre hvad de synes om en tilsvarende tanke.

  14. Mads siger:

    Tak for svaret. Jeg glæder mig til at høre mere. RSS i første omgang ville være fedt.

  15. Peter M siger:

    Att. luckow: jamen fair nok og tak for det udførlige svar.
    mitkbh er nyskabende, og jeg har stor forståelse for at I gerne vil bredt ud. Jeg forstår bare ikke den bogeyman I nogle gange omtaler AOK og andre som, hvis jeg om 2 uger skal se mitkbh som en del af Ibyen eller Avisen.dk eller MetroXpress.

    Btw skal I vist til at have reklamer på sitet hvis det skal sælges for 5 millioner….

  16. luckow siger:

    Peter, jamen selv tak🙂
    Vi har skam ikke noget imod AOK eller de andre guides til byen – vi synes bare at det kan gøres meget bedre. Desuden synes jeg ikke at vi har snakket særligt hårdt om dem – det er der til gengæld mange andre der har gjort på vores vegne.

    Jeg ved ikke om folk er generelt bange for lidt kommercielt tankegang, fordi mange af de services vi alle er glade for og bruger hver dag er jo kommercielle – se bare Google, Flickr, Pandora – you name it.
    Jeg kan ikke komme i tanke om mange andre sites end Wikipedia som ikke i en eller anden grad forsøger at få noget for deres services.
    Det gør jo bare, at der kommer endnu flere ressourcer og motivation til at gøre systemerne endnu bedre, og det er jo kun fedt (synes jeg i hvert fald).

    Mht. annoncer, så har vi jo en stærk aversion imod dem, så jo, der er reklamer, men vi forsøger at sørge for at de ikke bliver irriterende.

  17. Jeg har personligt ikke noget imod en kommerciel tankegang, men selv om de firmaer, du nævner er kommercielle, har brugerne stadig fri adgang til og retten over deres indhold.

    Yahoo overtog så vidt jeg ved ikke rettighederne til alle billederne på Flickr, da de købt det.

  18. luckow siger:

    Jamen er det ikke også det vi skriver i paragraf 2?

  19. Mads siger:

    Hvis man nu tager de kommercielle briller på.

    Hvis vi forestiller os at vi er 1 år fremme i tiden og mitKBH er blevet en kæmpesucces og der er rigtig meget indhold på sitet.

    Jeg er i mellemtiden blevet millionær på et af mine egne projekter (haha) og vil gerne købe mitKBH for 5 mio.

    Det jeg køber er dels brandet mitKBH, domænet og så noget selvet koden/systemet. Men det der gør mitKBH til en succes er alt indholdet, så det jeg i virkeligheden betaler mest for er databasen med indhold.

    Hvis jeg skulle skrive under på en check på 5 mio (eller hvad det nu var), ville jeg være meget betænkelig ved at vide at jeg risikerede at brugerne blev sure og slettede alt indholdet. For hvad skulle jeg så bruge mit indkøb til?

    Jeg kan huske at jeg læste noget om at mange brugere på MySpace blev sure, da de solgte sig selv til Rupert Murdoch. Nu kender jeg ikke MySpaces betingelser, men det står vel enhver frit for at slette sin profil, så Rupert valgte altså at tage den chance.

    Jeg kan godt se det principielle i at man gerne vil eje sit eget indhold, men på den anden side er det altså små anmeldelser af cafeer og den slags vi snakker her og ikke større litterære værker. Og det er jo frivilligt at bidrage til mitKBH. Så længe man ikke er i tvivl om betingelserne, kan jeg ikke se det odiøse i at mitKBH gerne vil eje indholdet af deres database.

  20. Julius siger:

    Nu har jeg ikke vendt det med resten af holdet. Min umiddelbare holdning er at folk godt må slette/ændre deres egne anmeldelser. Hvis nogle brugere føler at de ikke længere vil lægge navn til det mitKBH har gang i, så synes jeg det er fair at give dem en mulighed for at slette deres egne anmeldelse.

  21. maltesen siger:

    Hvordan forholder I jer til, at logoer bliver oploadet? Jeg har bl.a. set, at logoet for Fields ligger under biller i forbindelse med anmeldelsen af Fields. Kunne man ikke slå fast lige som på Wikipedia, at den slags ikke tolereres?

  22. luckow siger:

    Jo, copyrighted materiale er selvføligelig ikke lovligt at smide op på sitet, og vi sletter det når vi opdager det.
    Spørgsmålet er jo lige om vi behøver at skrive det – det er jo gældende dansk lovgivning…

  23. Trine siger:

    Der er jo nogle (mig selv inklusive) som lige skal lære spillereglerne først.😉

