MitKBH’s helte – #6: Pandora – mit personlige lydunivers

Pandora kom som noget af en revolution for mig. Jeg fik et link tilsendt af Julius (som ellers plejer at være den sidste der får noget at vide) som sagde, at det skulle jeg da lige kigge på. Det gjorde jeg så, og det har faktisk ændret min måde at høre musik på – og i den grad udvidet mit musikunivers.
Pandora kan nemlig noget helt unikt – nemlig forslå mig musik som jeg ikke kender – og som jeg kan lide!
Det er den eneste service som jeg pt. har valgt at betale for på nettet – og det er ret “ground-breaking” for mig🙂
I dag kan man dog lytte med på en gratis reklame finansieret udgave, men jeg synes at det er ok at betale 50-øre om dagen, idet jeg måske nok hører musik herfra op imod 8 timer dagligt de sidste snart 1½ år.


Hele magien bygger på deres Music Genome Project som er en kæmpe database af musik som er analyseret af mennesker. Numre i ti-tusindevis er blevet lyttet igennem og har fået tildelt en række attributter ud fra et sindrigt system.
I modsætning til generelle genre inddelinger, så er det her langt mere finmasket, og der kommer derfor relationer mellem musik på tværs af ordinære genrer. Det er ret fantastisk når det virker.

Som et eksempel på kategorisering, så kan vi tage Rage Against The Machine’s “Killing in the name“.
Nogen af de attributter som denne sang har fået påhæftet er:

repetitive melodic phrasing
extensive vamping
major key tonality
groove based composition
a dirty electric guitar solo
prominent bass riffs
a gravelly male vocalist
an aggressive male vocalist
thrasher drums
offensive lyrics

Når du så opretter en personlig radio kanal, så begynder den at spille musik fra andre kunstnere som har matchende attributter. Det gør, at du hurtigt kommer til at høre en masse musik (hovedsageligt amerikansk) som du ikke kender – men som du synes er fedt.
Du kan så give thumbs up eller down på de enkelte numre for at angive om du kan lide det eller ej.
Pandora lærer så din smag at kende og personligt har jeg pludselig fundet mange nye bands som jeg ellers aldrig havde fundet.
Pandora

Jeg kan kun opfordre til at du prøver det.
Der findes også andre meget store radio services på nettet, og en af de bedre (og nok Pandoras største konkurrent) er last.fm.
Det er helt sikkert også en rigtig god service med rigtig mange fans, dog fungerer den på en helt anden måde. Den analyserer nemlig folks vaner, og foreslår dig musik ud fra hvad andre kan lide. Dette er meget ligesom vores “Folk der kan lide XXX kan også lide YYY” feature.
I hvert fald er der meget spændende musik derude, så det er bare på med lyttebøfferne og afsted🙂

2 svar til MitKBH’s helte – #6: Pandora – mit personlige lydunivers

  1. dduck siger:

    Personligt kan jeg MEGET bedre lide http://www.last.fm

    Først og fremmest fordi jeg aldrig oplevede at Pandora fandt musik jeg ikke kendte som var godt, det har last.fm formået indtil flere gange. Tror Pandora er bedst til de brede genrer, og last.fm til de smalle, men det er rent gætværk.

    Nå, desuden så har last.fm hele community-delen som et af hovedkoncepterne. Det betyder at man kan har mulighed for at få et ekstra input til ens musik, da det er let at finde folk med samme smag som en selv. Man kan selvfølgelig også bare køre solo-løb og udnytte det hav af statistikker, tags og andet der hjælper en rundt i de forskellige artister.

    Endelig så mener jeg også at last.fm er mere tilgængeligt end Pandora. De er nogenlunde lige gode mht. interface, men last.fm kan man få lov at “prøvekøre” uden at betale eller registrere sig. Det kan man også hos Pandora, men kun i begrænset omfang.

    Til sidst dog al respekt til Pandora også, som såvidt jeg ved var først på banen og som stadig har et stærkt koncept. Og så er det jo altid rart med de små forskelle, så man kan vælge hvad man selv bedst kan li’…

  2. luckow siger:

    Jeg har også flere kollegaer som sværger til Last.fm, og har ærlig talt ikke selv prøvet det særligt meget, idet Pandora faktisk har opfyldt mit behov.
    Jeg har som sagt fundet massere ny musik som jeg virkelig synes om, men det kan da være at jeg skal udforske Last.fm lidt mere ved lejlighed.

    Men budskabet er vel bare, at der findes andre og ret spændende måder at høre og finde ny musik på🙂

