Danmark bliver 2.0

2.0 spreder sig mere og mere i Danmark. I morgen aften skal vi have møde med Anders fra jobsitet MWR om fælles udfordringer og ideer. Og på torsdag holder Emme m.fl. launch for sukkernørdesitet SlikleksikonGefärlich. Vi glæder os til at se selve sitet, der har den vidunderlige tagline Viden feder ikke.

11 svar til Danmark bliver 2.0

  1. maltesen siger:

    Nemlig og wordpress.com som I og jeg bruger, har også taget web 2.0 til sig, så man nu kan lave sin egen tag cloud på bloggen. Jeg bruger den allerede selv på min egen blog…

  2. morten gade siger:

    Og nu er Slikleksikonnet åbent for den måbende omverden. Ser ved første øjekast (på to minutter) ud til at være et stramt og minimalistisk site.

    Designet spræller måske ikke af slik og sukker. Den slags er set mere livligt gengivet hos tandlægen, men omvendt er det sådan set enkelt og nydeligt. Jeg synes ærligt talt, det er lidt kedsommeligt.

    Brugerinterfacet virker umiddelbart som om, det er mest rettet imod dig, der gerne vil søge efter slik – og i mindre grad mod dig, der vil skrive. Hvis det er formålet, er det gjort enkelt og gennemskueligt.

    Så vidt jeg kan gennemskue, er der ingen brugerregistrering, og det gør det jo svært at arbejde videre med data. Men det virker heller ikke som ambitionen, der egentlig “bare” er at lave en komplet leksikon over slik.

    Men uden andet at tilbyde brugeren end muligheden for at være med og at læse sine egne anmeldelser, bliver det spændende at se, hvordan de vil tiltrække nye brugere, der kan være med til at skabe slik-communityet.

    Ser ud til at være mere slik end 2.0, vil jeg sige. Men det er der jo heller ikke noget galt i! (Jeg kan også bedre li’ Mentos end Myspace)

  3. morten gade siger:

    OK, prøvede også lige at oprette en slags slik og skrive en anmeldelse.

    At oprette slikket gik sådan set fint nok, bortset fra at der skelnes mellem to typer: Slik-opslag og slik-begreber. Jeg ville gerne oprette et nyt slik-opslag (“Eucalyptus” fra Haribo) men kunne ikke få lov, da der allerede fandtes et begred med samme navn (“Eucalyptus” generelt). Det kunne man nok finde en vej rundt om,.

    Men min anmeldelse kan jeg til gengæld slet ikke finde. Det virkede ellers simpelt at oprette den, men den forsvinder bare. Måske den skal godkendes, men det står der ikke noget om. Og hvorfor i alverden skal den dog godkendes, hvis det er tilfældet?

    Ellers var det som sagt forbilledligt enkelt. Og uden brugeroprettelse, var det hele overstået på 2 minutter. Dejligt!

  4. emme siger:

    Ja, beklager det med anmeldelsen, det er løst nu – vi hører naturligvis gerne hvad du mener om dit yndlingsslik🙂

    Designet er bevidst minimalistisk; for os er det vigtigt at billederne af de enkelte stykker slik er i centrum, sammen med tekst og overskuelighed. I starten legede vi med tanken om et labyrintisk site som kforum (og mitkbh), hvor man hele tiden føler at man ikke har set alt; men det var vigtigt for os at lægge os meget langt fra den visuelle identitet på branchesitene, som er tunge af farve og hvis IA ikke er helt gennemtænkt. So there – kedsommeligt for dig, lige i øjet for os.

    Good point med eucalyptus – wiki’en arbejder vi stadig på (stoffer har selv bygget den). Lav brugerbarriere er også vigtigt, da vi regner med at have mange engangsbrugere, som ikke er klar til at oprette brugernavn og pass. Det er naturligvis lidt ærgerligt for de der bidrager med meget, at de ikke bliver synligt krediteret, men det kan være noget vi tager med i næste version.

  5. Jesper Sidor siger:

    Uh, spændende at læse den første feedback på sitet🙂

    Vores mission har været at skabe en yderst let tilgængelig wiki-agtig platform, hvor alle kan være med. De fleste wiki-platforrme – f.eks. Mediawiki – er stadig så komplekse, at de ikke indbyder teknisk svage brugere til at komme med bidrag. Det gør vi på slikleksion, og det er tilmed sat i et faneblad så redigeringen forekommer så ufarlig og indbydende som det vel næsten kan lade sig gøre.

    Jeg er enig I at vi har målrettet sitet mere mod de der vil læse/søge end de der vil skrive. Men sådan er det nærmest på alle sites med brugergenereret indhold, og jeg mener at vi via en meget simpel platform faktisk er mere indbydende overfor deltagelse fra alle end det er tilfældet med wikipedia og andre sites der bliver hædret med web 2.0-prædikater.

    Til sidst vil jeg bare sige at al begyndelse er svær. Du fik tilføjet din anmeldelse på et kritisk tidspunkt. Nu er det fixet så anmeldelserne dukker op som bestilt.

    Jeg tror ikke

  6. Jesper Sidor siger:

    Og der fik Slikleksikon så lige svaret i munden på hinanden. Sukker slører sanserne!

  7. morten gade siger:

    Hej Slikfatter og slikmutter

    Hvis det ikke stod klart frem: Det er et godt site, I har bygget. Især synes jeg, det er dejligt enkelt at ændre og bidrage. Og helt enig: Bedre udført end wikipedia.

    Så kun to småting:

    Jeg synes nok, der kunne være kælet mere for designet, selvom det er bevidst minimalistisk. Firkantede kasser, standardpile og logo, der ikke er rentegnet og den slags er lidt øv. Billedsiden er til gengæld rigtig lækker!

    Jeg undrede mig over den manglende brugerregistrering, hvis I kunne tænke jer at arbejde videre med data. Men jeg kan godt forstå valget af at prioritere lave indgangsbarrierer.

    God fornøjelse på torsdag, hvor jeg desværre ikke kan komme. Håber, jeg kan snakke med jer på reboot🙂

    mvh
    Morten
    – der vil gå ind og anmelde eucalyptus🙂

  8. luckow siger:

    Jeg synes at sitet er rigtig gennemført og designet er også helt fint.
    Men jeg har bare ét spørgsmål: Hvorfor?

    Altså, hvad skal jeg bruge det til? Hvorfor skal jeg slå slik op? Umiddelbart kræver det jo, at jeg søger på slik jeg allerede kender – og hvorfor skulle jeg dog gøre det (med mindre jeg er allergisk overfor ét eller andet)?

    Tja, det kan godt være at jeg bare er mere interesseret i at spise slik end at skrive om det, men jeg har lidt svært ved at se mig bruge jeres site? Jeg ville ikke rigtig vide hvad jeg skulle bruge det til…

    Nå, men til lidt konstruktiv kritik: Jeg synes at det kunne være sjovt at se de anmeldelser folk har skrevet. Jeg kan se at i har 6 lige nu – hvordan finder jeg frem til dem uden at klikke 131 artikler igennem?
    Det må jo være folk der virkelig har et kærlighedsforhold til et stykke slik, og det kunne jo nok være sjovt at læse…🙂

    Og så fandt jeg lige en lille fejl: Vuderinger: 287
    Det staves da vist “Vurderinger”

    mvh
    Rasmuz

  9. morten gade siger:

    Rasmus og jeg har lige siddet og diskuteret Slikleksikon, og her er en ide, I kan bruge: Kombiner med et dating-site. Hvem vil ikke gerne have en kæreste, hvis yndlingsslik er de der dybt kedsommelige sorte lakridser i matadormix?

    Og så siger Rasmus, at jeg skal skrive, at jeg med viderebearbejdning af data for eksempel mener, “Folk, der kan li’ piratos kan også li’ poletter”.

    mvh
    Morten

  10. […] havde Morten og Rasmus fra mitKBH på besøg i nogle timer i går aftes, og det gik ikke stille af […]

  11. Trine siger:

    Congrats SLIKLEKSIKON.ORG!

    Good one – piratos og poletter. Jeg er helt enig og ka i øvrigt også godt li’ de sorte i matadoren.

    Tak for tippet om tag clouden på WordPress!

