Hvorfor borger.dk ikke får brugeranmeldelser

Esben Fjord efterlyser steder på nettet, hvor brugere kan skrive anmeldelser af den offentlige service, og lægger op til at dette kunne foregå på højt profilerede websites så som borger.dk. Selv om jeg sagtens kan se behovet for sådan en funktionalitet, er jeg også overbevist om, at vi hverken kommer til at se brugeranmeldelser af den lokale børnehave eller plejehjemmet i nærheden på disse websites lige med det samme.

Årsagen til, at borger.dk ikke kommer til at indeholde brugeranmedelelser, har intet at gøre med, at det offentlige ikke er forandringsklart – selv om de ofte får skudt det i skoene. Som organisation er det bare ikke smart at fremstille nogle af ens produkter eller services som værende bedre end andre. dermed skabe uhensigtsmæssig intern konkurrence. Dette vil uundværligt blive resultatet, hvis brugeranmeldelser indføres, som en del af organisationens website.

Tendensen gælder på ingen måde kun for offentlige organisationer. Vi ser heller ikke Carlsberg indføre brugeranmeldelser af deres øl, og hvis jeg går ind på haribo.dk for at se, hvad jeg mon kunne guffe i mig til søndagsfilmen, fortæller de mig ikke, at folk bedre kan lide Super Piratos end Guld Bamser. Grunden er sandsynligvis den samme.

Dermed ikke sagt, at der ikke er brug for ligesindedes anmeldelser af både slik, øl og offentlig service. Set fra brugernes side foregår det jo alligevel i vid udstrækning – om ikke andet så via mund-til-mund metoden. Organisationerne har også brug for at vide, hvordan deres produkter og services bliver modtaget. Hvis de er smarte, så holder de øje med, hvad der bliver skrevet på steder så som slikleksikon, Guide to Beers og StudJur.dk.

mitKBH fungerer, fordi der netop allerede er en konkurrencesituation mellem hovedparten af Københavns caféer, restauranter og barer – og så fordi vi ikke ligger på mitkbh.horesta.dk. Jeg håber, at restaurantionsejere læser vores anmeldelser og tager ris såvel som ros til efterretning.

Med andre ord: Hvis I vil have brugerdrevne anmeldelser af det offentlige, så se at komme i gang med at lave et website, der understøtter det. Jeg tror, det offentlige vil lytte med. Hvis det offentlige selv skal begynde at kommunikere mere med borgerne på web-2.0-vis, mener jeg et koncept á la Dells Ideastorm, hvor brugere kan foreslå og bakke op omkring forslag til fremtidig udvikling, vil tjene formålet langt bedre.

Hvordan mener du, organisationer bør forholde sig til brugeranmeldelser?

2 svar til Hvorfor borger.dk ikke får brugeranmeldelser

  1. Rasmus siger:

    Hej Kasper
    Interessant artikel – jeg synes du skal se på hvad Social Square har gang i her:
    http://www.hovedetpaabloggen.dk/2007/06/21/skanderborg-kommune-starter-ideoffensiv/trackback/

    Det tror jeg du vil kunne lide🙂

  2. kng siger:

    Det er jo præcis sådan noget, jeg tænkte på! Godt at se, at se dele af det offentlige Danmark sætte sådan noget i gang. Nu mangler vi bare, at Københavns kommune tager idéen til sig🙂.

