FDIM, giv os et dansk Alexa!

I sidste uges udgave af Harddisken på P1 interviewede Henrik Føhns Jon Lund, direktør for Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM), og Lars Riemann Andersen, product manager hos Jubii, om FDIMs arbejde med at udvikle en ny og mere præcis måde at måle internet trafik på.

Deres tilgang er i sig selv spændende, men eftersom det koster minium 9.000 kr. om året at være med i FDIMs trafikmåling, er det mindre relevant for websites så som mitKBH. Jon Lund nævner dog i slutningen af interviewet, at FDIM også er interesserede i at måle trafikken på ikke-tilmeldte sites ved at:

… få en masse mennesker til at downloade et stykke software, som kan fortælle systemet (FDIM), hver gang, de har været inde og besøge (et website)

Der begyndte jeg at spidse ører.

Generelt lyder det ikke som en ny teknik. Alexa har i flere år fået brugere til at indsende data om, hvilke sider de besøger, gennem diverse browser toolbars og extensions. Metoden lugter dog af overvågning, og hvis man skal overbevise brugere om rent faktisk at installere sådan et stykke software, handler det også om, at de får noget værdi ud af at gøre det. Alexa tilbyder blokering af popups og andre småting, mens Jon Lund håber på, at folk vil hjælpe FDIMs kunder med at lave bedre hjemmesider – tilsyneladende ganske gratis. Det virker en smule far fetched efter min mening.

Det er derimod langt mere spændende, at Alexa tilbyder offentlig adgang til det data, de har indsamlet. Nedenfor har jeg for eksempel sammenlignet, hvor stor en del af Alexas samlede antal registrerede sidevisninger tre populære sociale websites står for.

Trafik på sociale websites ifølge Alexa

Problemet med Alexa er, at de kun viser detaljeret data for de 100.000 mest populære sites på nettet. Desværre falder mange danske sites uden for den kategori – også mitKBH – men det er her, hvor FDIM kommer ind i billedet igen.

Hvis FDIM nu gjorde den indsamlede data om trafik på danske websites tilgængelig på tilsvarende måde, tror jeg, flere ville være interesserede i at deltage, og samtidig ville FDIM bidrage med et nyttigt værktøj til det danske internet. I forbindelse mitKBH ville vi for eksempel slippe for at hive data ud af diverse mere eller mindre obskure kilder, når vi bliver sammenlignet med andre cityguides.

Derfor FDIM – tag udfordringen op! Jeg er sikker på, at I vil få flere brugere til projektet, bedre data til jeres kunder og masser af goodwill fra vores eget lille hjørne af world wide web.

4 svar til FDIM, giv os et dansk Alexa!

  1. Martin Bay siger:

    Jeg så også gerne en komplet dansk website-topliste fremfor en hvor kun de “rige” kan deltage. Men jeg tror ikke at et dansk Alexa er løsningen. Metoden er alt for upræcis. For få danskere er villige til at installere softwaren. Det er mit gæt, at størstedelen af dem vil være webmastere, som vil booste deres egen placering.

    Fordelingen af brugere vil også være urimelig i forhold til niche-websites. Ældre brugere vil være i undertal, og en side som seniornet.dk vil derfor være urimelig stillet.

    Til gengæld vil jeg foreslå en gratis service ala. FDIM listen og chart.dk. Statistikken kan være yderst begrænset (hits og unikke besøg baseret på dag, uge, måned). Selv med alle de største danske sites på sådan en service burde den kunne køres fra 2-3 servere. Mon ikke det kan finansieres via reklamer eller donationer?

  2. kng siger:

    Mit indlæg var nu heller ikke ment som et forsøg på at nå frem til en perfekt topliste, og som jeg ser det, er der ingen skudsikre løsninger på det problem.

    Indrapporteringsløsninger så som Alexa kræver en bred brugergruppe. Der kan rettes op på eventuelle forskydninger (så som et overtal af unge håbefulde webmastere) ved hjælp af normalisering, men så bliver brugerne også nødt til at afgive demografisk data, og lugten af overvågning bliver om muligt mere gennemtrængende.

    Problemet med tællerbaserede løsninger er, at de kun giver mulighed for sammenligning blandt websites, der er tilmeldt løsningen. Hvis mangospot eller kbh360 ikke deltager, kan vi ikke se, hvem af os, der har flest besøgende etc.

    Jeg er helt enig i at FDIM vil få problemer med at få brugere til det projekt, det lyder som om, de har på tegnebrættet. Mit indlæg skulle ses som et forslag, der kunne være med til at gøre det mere spiseligt.

  3. Martin Bay siger:

    Jeg vil holde fast i, at en simpel tællerløsning kan gå an. Det er trods alt muligt at tælle mere end blot “rå” hits. Med cookies, javascript og IP adresser kan du komme meget tæt på antallet af unikke brugere pr. hjemmeside pr. døgn/uge/måned.

    Selvom statistikken ikke kan sammenlignes med FDIM, så ville annoncører og mediebureauer helt sikkert kunne bruge den til noget. Jeg ved, at førnævnte f.eks. tit har brugt chart.dk listen til af finde nye annoncepladser.

  4. Kasper siger:

    Alexa er ikke længere en troværdig løsning, for det første! Men der bør være en uafhængig 3. parts løsning til brug af indkøb af online reklamer, det er helt sikkert… er det ikke et eller andet sted FDIMs ansvar? Hvor svært kan det være at lave en ordentlig counter, der kan give et godt overblik over de mest vigtige faktorer… Uniques, kliks, sidevendinger osv….

    Just my 2 cents!

%d bloggers like this: