En webudviklers drøm

Forleden faldt jeg over en af de her lange lister over “fantastisk gratis software” (fra del.icio.us/popular selvfølgelig🙂 ), og her spottede jeg et værktøj, som jeg ikke vidste fandtes i en gratis version.
Nemlig muligheden for at tage “screenshots” af et website på forskellige browsere på forskellige platforme.

Browsershots.org

Servicen hedder Browsershots.org og har eksisteret nogle år – jeg har bare først spottet den nu.

Når man udvikler hjemmesider, så er det nemlig lidt af et helvede at få testet ens site i alle de mange gængse opsætninger der findes. Det er nemlig ikke sådan, at virker en hjemmeside i én browser, så virker det i alle. Desværre!

Jeg har derfor eksempelvis installeret følgende browsere: Internet Explorer (IE) 6 og 7, FireFox 2, Opera 9 og Safari 3 (beta). Og dette bare på min Windows XP platform. Dertil kommer Mac og Linux testing. Ergo: det er et helvede (umuligt) at teste ens hjemmeside i alle varianter.

Nå, men HER er det at services som Browsershots kommer “to the rescue”. Den tager nemlig – helt gratis – billeder af din hjemmeside fra forskellige computere og browsere. Smart, ikke?

Det er godt nok ikke så avanceret som fx BrowserCam, hvor der er langt flere browsertyper og tilmed mulighed for at logge remote på systemerne og teste siderne “live”, men det koster så også penge (som dog nok er godt givet ud hvis man er et firma).

Jeg har testet Browsershots på mitKBH på nogle lidt mindre almindelige browsere, og sådan her foregik det:

Browsershots.org

Upload url og vælg parametre – fx skærmopløsning og med/uden javascript. Fikst.

Browsershots.org

Så er vi røget i kø. Dette tager noget tid!

Browsershots.org

Resultaterne begynder at tikke ind.

Du kan se resultaterne her: http://browsershots.org/http://www.mitkbh.dk/

Jeg ved dog ikke hvor længe de gemmer på det.

Skal man give lidt kritik af servicen, så må det være, at den pt. er meget langsom – det kan tage op imod en time før resultaterne begynder og kommer ind, og det er lidt af et problem, når man ryger ud af køen efter en halv time med mindre man manuelt “extender” sin kø-position.

Desuden ville det være rigtig rart med en email notificering når konverteringen var færdig, således man ikke behøver at sidde og refreshe siden….
Men det er jo svært at være utilfreds når man får det hele gratis! 🙂

Tippet er hermed givet videre!

/rasmus

Et svar til En webudviklers drøm

  1. Mike siger:

    Jep, det er ret smart alt det der. På arbejdet er jeg nødt til at be om at få installeret de browsere jeg skal bruge til at teste. Derhjemme kan jeg bruge den her service.

